W czwartek 25 listopada w grupie 0Aodbyły się zajęcia:Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki. Na początek dzieci wysłuchały utworu S. Jachowicza – „Chory kotek”. Bardzo szybko doszły do wniosku, że bardzo ważne jest to, co zjadamy, więc trzeba jeść tylko zdrowe produkty i nie wolno się przejadać. Następnie obejrzały film edukacyjny "Zuzka i piramida żywienia" w którym dziewczynka w bardzo przystępny i ciekawy sposób opowiedziała o produktach przedstawionych w piramidzie, wspomniała również o tym, aby być zdrowym musimy spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu, uprawiać sport i oczywiście pić dużo wody. Następnym zadaniem dla dzieci było podzielenie zakupów na zdrowe i niezdrowe –przedszkolakom zadanie poszło doskonale! Potem przyszedł czas na zabawę do piosenki "Głowa, ramiona, kolana, pięty…". Na koniec dzieci wykonały pyszne kolorowe i pełne witamin szaszłyki owocowe, które ze smakiem zjadły. Zajęcia zakończyły się wspólną recytacją krótkiego wierszyka:
Nie jedz chipsów, nie pij coli, bo cię brzuch od nich
rozboli.
Jedz owoce i warzywa, bo to zdrowo cię odżywia!
Temat: Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki
Cele
ogólne:
-
Wyrabianie nawyków prozdrowotnych poprzez zachęcanie do zdrowego
odżywiania się.
-
Wdrażanie do systematycznego spożywania owoców oraz aktywności
fizycznej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- słucha uważnie wiersza i próbuje odpowiedzieć na pytania z nim związane,
- podaje nazwy produktów zdrowych i szkodliwych dla zdrowia,
- poznaje Piramidę Zdrowego Żywienia,
- wie, że należy jeść owoce, bo zawierają witaminy konieczne dla zdrowia,
-
komponuje owocowy szaszłyk,
-
bezpiecznie posługuje się wykałaczką,
-
ilustruje tekst piosenki ruchem
Metody:
-
słowna: wiersz, instrukcja i objaśnienie
-
oglądowa: pokaz, obserwacja
-
czynna: zadań stawianych do wykonania, kierowania własną
działalnością dziecka
-
Burza mózgów
-
ilustrowanie piosenki ruchem
Formy
pracy: zbiorowa, indywidualna.
Środki
dydaktyczne:
tekst
wiersza St. Jachowicza „Chory kotek”, Piramida Zdrowego Żywienia-
film edukacujmy, koszyk z zakupami,”, pokrojone surowe owoce
(jabłka, gruszki, banany, winogrona, kiwi, cytryna), długie
wykałaczki, nagranie CD piosenki „Głowa, ramiona…” i
„Witaminki Witaminki”, odtwarzacz CD, komputer
Przebieg
zajęć
1.
Wprowadzenie
do tematu zajęć
Dzieci
siedzą w kółku, w środku którego leży chory kotek w kołysce.
Nauczycielka w przebraniu lekarza bada kotka, inscenizuje treść
utworu Stanisława Jachowicza „Chory kotek”,
2.
Rozmowa na temat wiersza
Nauczycielka
rozmawia z dziećmi na temat wiersza, zadaje im pytania: Co się
wydarzyło? Kto był chory? Kto przyszedł do chorego? Co powiedział
doktor? Dlaczego kotek zachorował? Pytania mają doprowadzić dzieci
do wniosku, że bardzo ważne jest to, co zjadamy, więc trzeba jeść
tylko zdrowe produkty i nie wolno się przejadać.
3. Zuzka i piramida żywienia – film edukacyjny
4.
„Co jest zdrowe, a co nie?”
Nauczycielka
pokazuje dzieciom wózek pełen zakupów. Prosi, aby dzieci
posegregowały produkty na 2 gromadki. W pierwszym okręgu układają
produkty zdrowe, w drugim szkodliwe dla zdrowia. Próbują uzasadnić
swój wybór, np. słodycze są niezdrowe, bo psują zęby, owoce i
warzywa są zdrowe, bo mają witaminy itp.
5. Głowa, ramiona… – zabawa ruchowa- dzieci naśladują ruchy nauczycielki i wykonują zadania według tekstu piosenki.
6.
Działalność
praktyczna „Owocowy szaszłyk”
Nauczycielka
objaśnia dzieciom, na czym polega wykonanie szaszłyku. Każde
dziecko dostaje długą wykałaczkę i nadziewa na nią pokrojone
owoce: jabłka, banany, winogrona, kiwi itp. Następnie dzieci
opisują, co założyły na wykałaczkę i na koniec zjadają
przygotowany przez siebie szaszłyk.
7.
Zakończenie zajęć
Nauczycielka
zachęca dzieci do systematycznego jedzenia owoców i picia soków
owocowych. Recytuje wierszyk:
Nie
jedz chipsów, nie pij coli, bo cię brzuch od nich rozboli.
Jedz
owoce i warzywa, bo to zdrowo cię odżywia.
Następnie
dziękuje dzieciom za aktywny udział w zajęciach i włącza
nagranie piosenki „Witaminki, witaminki”. Dzieci tańczą w
parach.