Witam serdecznie dzieci i rodziców!!!
Wiemy, że w tym roku szkolnym realizujemy projekt "Mały miś w świecie wielkiej literatury". Zrealizowaliśmy już prawie wszystkie moduły: Czytające przedszkolaki, Misiowy wolontariat, Dzień Pluszowego Misia, Mały Miś i prawa dziecka, Bezpieczni z małym Misiem, Zmisiowany dzień matematyki. Został nam tylko jeden moduł: Mali przedsiębiorcy. W związku z obecną sytuacją musimy go zrealizować zdalnie. Oto wybrane zadania do zrealizowania przez dzieci oczywiście z pomocą rodziców.
1. Na początku proszę zapytać dzieci, co wiedzą o pieniądzach,
komu są potrzebne pieniądze, w jaki
sposób powstają pieniądze, co możemy kupić za pieniądze, skąd mamy pieniądze, z
czego są zrobione pieniądze, czy zawsze istniały pieniądze? Po odpowiedziach dzieci proszę włączyć filmik: " Co dzieci wiedzą o pieniądzach?"
2. Proszę teraz, aby dzieci obejrzały przykłady MONET
Tak wyglądają monety (bilon) w Polsce
Po drugiej stronie jest polski orzełek.
Różne kraje mają różne monety, różnią się nazwą, kolorem, wzorem i kształtem.
Największa moneta na świecie
Najmniejsza moneta na świecie
(widać na niej uczonego Alberta Einsteina pokazującego język :) )
Niektóre monety mają w środku dziurki.
Teraz dzieci oglądają przykłady BANKNOTÓW
Banknoty polskie
Tak jak w przypadku monet, banknoty mogą mieć rożne rozmiary i obrazki.
W niektórych krajach banknoty mają kawałki przezroczyste (widać przez nie jak przez szybkę)
3. Bardzo proszę o włączenie dzieciom filmiku edukacyjnego, z którego dzieci dowiedzą się, co to są pieniądze.
4. Ciekawostki o pieniądzach
- Fabryka w której tworzy się pieniądze (te papierowe i metalowe) to mennica
- Banknotów nie można drukować sobie (np na domowej drukarce), takie coś jest przestępstwem.
- Wszystkie pieniądze są specjalnie zabezpieczane by nie można było ich podrabiać (drukować w innych miejscach niż mennica)
- Pieniądze przechowuje się w banku
- Pierwszymi pieniędzmi były ... zwierzęta. Jak ktoś chciał coś kupić to dawał np 2 kozy za np 10 worków zboża.
5. Kolejne zadanie to praca plastyczna związana z tematem.
Zadaniem dzieci będzie zaprojektowanie banknotu. Dziecko otrzymuje papier w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość. Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!
Bardzo proszę o przesłanie zdjęć zaprojektowanych banknotów.
6. „Grosz do grosza, a będzie kokosza” –
dzieci poznają polskie przysłowie, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Rodzic
prezentuje dziecku monetę jednogroszową (zdezynfekowaną!!!!) i mówi, że za nią nie możemy nic kupić,
jeśli jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już
zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym
dzieciom.
7. Zadanie dla chętnych !!!! „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych
monet!
8. Proszę o włączenie dzieciom filmu o historii pieniędzy.
9. Na koniec proszę o załączenie dzieciom filmiku "Lusterko i pieniądze"
Po wysłuchaniu bajki należy zadać dzieciom pytanie:
Czy wszystko można kupić za pieniądze?
To już wszystkie zadania przygotowane na dzisiaj. Bardzo proszę rodziców o pomoc w przebrnięciu dzieciom przez trudny temat, jakim jest dla nich pieniądz. Mam nadzieję, że zaprezentowane zadania nie są zbyt trudne i dzieci jakoś zrozumieją problem.
Pozdrawiam serdecznie
Joanna Jurczak- Sanetra